– När jag sen fick en lite längre introduktion till vad The Hunger Project gör så kände jag direkt att värderingarna och resonemangen låg nära mina egna och företagets. Att man skapar resultat på plats och att man jobbar väldigt lokalt. The Hunger Project har en infallsvinkel till bistånd som jag tycker är hållbar.
Den stora känslomässiga anknytningen till The Hunger Project fick Niclas när han var på plats i programverksamheten i Etiopien. Han besökte först ett epicenter som hade kommit långt i sin utvecklingsfas, och sen ett som var relativt nystartat.
– Vid det nystartade epicentret ville de boende att The Hunger Project skulle köpa en traktor till byn. Då var den lokala personalen väldigt tydliga med att The Hunger Project inte är en organisation som ger gåvor. Det var glasklart att det här handlar om att skapa långsiktig utveckling. Den tydligheten var skön att se. Jag tror det var anledningen till att det hade gått så bra för det epicentret vi besökt tidigare. Att de var så stolta över vad de själva åstadkommit.
De senaste tre åren har Roi Rekrytering investerat i epicentret Asenema i Ghana som når självförsörjning senare i år. Niclas utgångspunkt var från början att det bara var större företag som kunde ägna sig åt hållbarhetsarbete. Han trodde att ett företag med 20-30 anställda var för litet för sådant arbete, men där har han motbevisat sig själv.
– Vi är ett mindre bolag i utveckling, men det är ju möjligt att skala upp medan man växer. Jag brukar tänka att konjunkturer och företag kan gå lite upp och ner. Oavsett våra affärsmässiga framgångar så kommer vi åtminstone gjort det här. Då har vi gjort något som ingen ta ifrån oss. Det ger en stolthet för mig och våra anställda. Det ger något extra att skapa ett värde utöver ekonomisk framgång för bolaget.