”Syftet är inte att jag ska bli rik.”

Viktor Telégin startade klock- och solglasögonvarumärket CHPO med visionen att företaget tydligt skulle stå upp emot rasism, homofobi och kvinnofientlighet. För att leva upp till de idealen gör därför CHPO flera olika samarbeten varje säsong där hela vinsten går till olika välgörande ändamål, däribland The Hunger Project.

För sju år sedan var Viktor Telégin Sverigechef för surfvarumärket Quiksilver. Hans intresse för skate, surf och snowboarding kombinerat med utbildningen inom marknadsföring hade tagit honom dit. Men det var någonting som skavde. Han tyckte inte att företaget gjorde tillräckligt mycket för att ge tillbaka till samhället.


– Så jag tänkte att då startar jag ett eget varumärke istället, säger Viktor.


Sagt och gjort, Viktor grundade CHPO med ambitionen att skapa ett varumärke som faktiskt gör skillnad och är med och förändrar samhället till det bättre.


– Hela syftet med varumärket är inte att vi ska bli framgångsrika och att jag ska bli rik. Som livsstilsvarumärke får du en röst och jag vill använda den rösten till att påverka positivt. Det är därför CHPO tar en tydlig ståndpunkt mot rasism, homofobi och kvinnofientlighet. Det är också därför vi har en demokratisk prissättning så att folk ska ha råd att faktiskt köpa våra produkter. Det ska vara kvalitetsprodukter som är gjorda under schysta förutsättningar och som gör ett litet avtryck på miljön, säger Viktor.


Klockan End Hunger
Utöver detta gör också CHPO varje år samarbeten med olika ideella organisationer där hundra procent av vinsten går till projekt som förändrar världen. Klockan End Hunger tillsammans med The Hunger Project är ett exempel på detta. Klockan är gjord av 100 procent återvunnet rostfritt stål och förpackningen är gjord av återvunnet papper. Ett litet avtryck för miljön, och ett stort avtryck för arbetet med att avskaffa hunger.


– Vi vill visa att det går att driva ett företag som står för något positivt, som backar upp det de står för och som jobbar för förändring. Där har jag en stor del av mitt driv, säger Viktor.


Jämför sitt liv med ett lotteri
Viktors engagemang kommer från en känsla av ansvar att hjälpa människor som inte haft samma tur som honom. Han jämför sitt liv med att ha vunnit på ett lotteri. Den ena lotten är hans farfar Alexei Telégin som flydde undan Sovjetunionen för att skapa ett bättre liv för sina barn. Den andra lotten är hans mamma Meta Lagerström som, trots att hon var en hårt arbetande ensamstående mamma, alltid ställt upp och backat honom i allt han tagit sig för.


– Det har gjort att jag fått gå i bra skolor, jag har fått en bra utbildning och jag har fått alla förutsättningar till att kunna leva ett väldigt, väldigt bra liv. Jag känner att med det så kommer även ett ansvar att försöka hjälpa så många andra som möjligt. Man kan göra det på många olika sätt, men eftersom jag har pluggat marknadsföring och har ett intresse av skate så var det ett naturligt val att kombinera de båda delarna. Det var därför jag startade CHPO. Det är mitt bidrag till en bättre värld, säger Viktor.

Aktuellt på The Hunger Project.

Debatt: Matsvinn är ett systemfel

Idag är det matsvinnsdagen, en dag för att uppmärksamma det berg av mat som varje dag slängs i onödan. Ofta fylls denna dag med tips på hur du som konsument kan minska ditt matsvinn – behåll skalet på rotfrukterna, lägg mer mat på tallriken och mindre i kompostpåsen, återanvänd kokvattnet i soppan, laga mat på kylskåpsrester etc. 

Läs mer »

Matilda, 17: ”Utbildning är för alla”

Matilda Jarding, som går på Vasagymnasiet i Arboga, vann The Hunger Project och OmVärldens nationella skrivtävling för gymnasieelever. Uppdraget var att skriva en text om globala frågor som kopplade ihop minst två av målen i FN:s Agenda 2030. Här är hennes text.

Läs mer »