”Syftet är inte att jag ska bli rik.”

Viktor Telégin startade klock- och solglasögonvarumärket CHPO med visionen att företaget tydligt skulle stå upp emot rasism, homofobi och kvinnofientlighet. För att leva upp till de idealen gör därför CHPO flera olika samarbeten varje säsong där hela vinsten går till olika välgörande ändamål, däribland The Hunger Project.

För sju år sedan var Viktor Telégin Sverigechef för surfvarumärket Quiksilver. Hans intresse för skate, surf och snowboarding kombinerat med utbildningen inom marknadsföring hade tagit honom dit. Men det var någonting som skavde. Han tyckte inte att företaget gjorde tillräckligt mycket för att ge tillbaka till samhället.


– Så jag tänkte att då startar jag ett eget varumärke istället, säger Viktor.


Sagt och gjort, Viktor grundade CHPO med ambitionen att skapa ett varumärke som faktiskt gör skillnad och är med och förändrar samhället till det bättre.


– Hela syftet med varumärket är inte att vi ska bli framgångsrika och att jag ska bli rik. Som livsstilsvarumärke får du en röst och jag vill använda den rösten till att påverka positivt. Det är därför CHPO tar en tydlig ståndpunkt mot rasism, homofobi och kvinnofientlighet. Det är också därför vi har en demokratisk prissättning så att folk ska ha råd att faktiskt köpa våra produkter. Det ska vara kvalitetsprodukter som är gjorda under schysta förutsättningar och som gör ett litet avtryck på miljön, säger Viktor.


Klockan End Hunger
Utöver detta gör också CHPO varje år samarbeten med olika ideella organisationer där hundra procent av vinsten går till projekt som förändrar världen. Klockan End Hunger tillsammans med The Hunger Project är ett exempel på detta. Klockan är gjord av 100 procent återvunnet rostfritt stål och förpackningen är gjord av återvunnet papper. Ett litet avtryck för miljön, och ett stort avtryck för arbetet med att avskaffa hunger.


– Vi vill visa att det går att driva ett företag som står för något positivt, som backar upp det de står för och som jobbar för förändring. Där har jag en stor del av mitt driv, säger Viktor.


Jämför sitt liv med ett lotteri
Viktors engagemang kommer från en känsla av ansvar att hjälpa människor som inte haft samma tur som honom. Han jämför sitt liv med att ha vunnit på ett lotteri. Den ena lotten är hans farfar Alexei Telégin som flydde undan Sovjetunionen för att skapa ett bättre liv för sina barn. Den andra lotten är hans mamma Meta Lagerström som, trots att hon var en hårt arbetande ensamstående mamma, alltid ställt upp och backat honom i allt han tagit sig för.


– Det har gjort att jag fått gå i bra skolor, jag har fått en bra utbildning och jag har fått alla förutsättningar till att kunna leva ett väldigt, väldigt bra liv. Jag känner att med det så kommer även ett ansvar att försöka hjälpa så många andra som möjligt. Man kan göra det på många olika sätt, men eftersom jag har pluggat marknadsföring och har ett intresse av skate så var det ett naturligt val att kombinera de båda delarna. Det var därför jag startade CHPO. Det är mitt bidrag till en bättre värld, säger Viktor.

Aktuellt på The Hunger Project.

”690 miljoner människor med potential att förändra sina liv.”

”Världshungern är en komplex fråga som handlar om så mycket mer än mat. Det finns självklart inga enkla lösningar som inte kräver några insatser. Men vi som tror på att det går måste fortsätta prata, synas, höras och kämpa. Vi måste gå samman, vi måste driva på och sätta press på våra politiker att prioritera världshungern och Agenda 2030.” Det skriver vi i en debattartikel i Gefle Dagblad.

Läs mer »

Vi granskar Sveriges arbete med Agenda 2030.

Nu måste kompromisserna sluta, och ambitionerna om en rättvis och hållbar global utveckling bli konkret handling! Världen har inte tid att vänta. Idag släpper vi och 37 andra organisationer i CONCORD Sverige vår granskning av regeringens genomförande av Agenda 2030. Den visar flera områden där svensk politik krockar med ambitionerna om en rättvis och hållbar utveckling. Nu krävs snabb förändring och prioritering av vår globala framtid! Vi ger förslag i Spotlight-rapporten.

Läs mer »

Webinar: Fas Afrika – ett samtal om vaccination.

Endast 1 procent av de 1,3 miljarder vaccindoser som delats ut i världen har levererats i Afrika. The Hunger Projects uppdrag är att nå människor på landsbygden som annars inte får del av grundläggande samhällstjänster. Nu pågår vaccinationer mot covid-19 i våra afrikanska epicenterkliniker. Välkommen till ett samtal om vaccineringen mot covid-19 i Afrika. Ta del av en uppdatering om hur The Hunger Project arbetar för att säkerställa en jämlik tillgång till virusskydd för alla.

Läs mer »