“Syftet är inte att jag ska bli rik.”

Viktor Telégin startade klock- och solglasögonvarumärket CHPO med visionen att företaget tydligt skulle stå upp emot rasism, homofobi och kvinnofientlighet. För att leva upp till de idealen gör därför CHPO flera olika samarbeten varje säsong där hela vinsten går till olika välgörande ändamål, däribland The Hunger Project.

För sju år sedan var Viktor Telégin Sverigechef för surfvarumärket Quiksilver. Hans intresse för skate, surf och snowboarding kombinerat med utbildningen inom marknadsföring hade tagit honom dit. Men det var någonting som skavde. Han tyckte inte att företaget gjorde tillräckligt mycket för att ge tillbaka till samhället.


– Så jag tänkte att då startar jag ett eget varumärke istället, säger Viktor.


Sagt och gjort, Viktor grundade CHPO med ambitionen att skapa ett varumärke som faktiskt gör skillnad och är med och förändrar samhället till det bättre.


– Hela syftet med varumärket är inte att vi ska bli framgångsrika och att jag ska bli rik. Som livsstilsvarumärke får du en röst och jag vill använda den rösten till att påverka positivt. Det är därför CHPO tar en tydlig ståndpunkt mot rasism, homofobi och kvinnofientlighet. Det är också därför vi har en demokratisk prissättning så att folk ska ha råd att faktiskt köpa våra produkter. Det ska vara kvalitetsprodukter som är gjorda under schysta förutsättningar och som gör ett litet avtryck på miljön, säger Viktor.


Klockan End Hunger
Utöver detta gör också CHPO varje år samarbeten med olika ideella organisationer där hundra procent av vinsten går till projekt som förändrar världen. Klockan End Hunger tillsammans med The Hunger Project är ett exempel på detta. Klockan är gjord av 100 procent återvunnet rostfritt stål och förpackningen är gjord av återvunnet papper. Ett litet avtryck för miljön, och ett stort avtryck för arbetet med att avskaffa hunger.


– Vi vill visa att det går att driva ett företag som står för något positivt, som backar upp det de står för och som jobbar för förändring. Där har jag en stor del av mitt driv, säger Viktor.


Jämför sitt liv med ett lotteri
Viktors engagemang kommer från en känsla av ansvar att hjälpa människor som inte haft samma tur som honom. Han jämför sitt liv med att ha vunnit på ett lotteri. Den ena lotten är hans farfar Alexei Telégin som flydde undan Sovjetunionen för att skapa ett bättre liv för sina barn. Den andra lotten är hans mamma Meta Lagerström som, trots att hon var en hårt arbetande ensamstående mamma, alltid ställt upp och backat honom i allt han tagit sig för.


– Det har gjort att jag fått gå i bra skolor, jag har fått en bra utbildning och jag har fått alla förutsättningar till att kunna leva ett väldigt, väldigt bra liv. Jag känner att med det så kommer även ett ansvar att försöka hjälpa så många andra som möjligt. Man kan göra det på många olika sätt, men eftersom jag har pluggat marknadsföring och har ett intresse av skate så var det ett naturligt val att kombinera de båda delarna. Det var därför jag startade CHPO. Det är mitt bidrag till en bättre värld, säger Viktor.

Aktuellt på The Hunger Project.

Delaktighet framgångsreceptet bakom lyckat malariaprojekt i Malawi.

Malawi är ett land som drabbas extremt hårt av malaria. Sjukdomen förblir ett stort folkhälsoproblem och är en ledande orsak till sjukdom och dödlighet i landet. The Hunger Project har därför sedan 2011 samarbetat med partnerorganisationer i landet och genomfört ett projekt för att minska spridningen av malaria i området.

Läs mer »

Nytt projekt ska stoppa barnäktenskap i Ghana.

Var femte flicka i Ghana gifts bort innan hon hinner fylla 18 år. Det motsvarar cirka 260 000 flickor i landet. The Hunger Project genomför nu ett projekt för att motverka barnäktenskap i landet och se till att flickor är fria att bestämma om, när, och vem de ska gifta sig med. Projektet genomförs med medel från försäljningen av “En svart ring mot barnäktenskap”.

Läs mer »