“Det ger ett större syfte med arbetet vi utför varje dag.”

I tre år har vi haft glädjen att samarbeta med Ur&Penn. Utöver deras årliga investering har vi också gjort kampanjen ”En svart ring mot barnäktenskap” tillsammans som sammanlagt samlat in över 2,5 miljoner kronor till arbetet för flickors rätt att inte giftas bort. För Abed Al Saffar, vd för Ur&Penn, har engagemanget för humanitära frågor länge varit en del av företagskulturen. I den här intervjun berättar han om sina drivkrafter och sina tankar kring samarbetet med The Hunger Project.

– Det började med att vi under många år stöttade Barncancerfonden men under flyktingkrisen 2015 växlade vi till att hjälpa med personal på plats på Lesbos, för att bidra med det vi kunde. När det akuta läget stabiliserades fortsatte vi på fastlandet i Grekland med projekt dels i egen regi och genom lokala partnerorganisationer. När vi kommit hem igen ville vi se hur vi bäst kunde stötta en organisation med en beprövad arbetsmodell för att skapa hållbar förändring. Det var då vi upptäckte The Hunger Project, säger Abed Al Saffar.


Vill göra verklig skillnad
Att valet föll på The Hunger Project var ingen slump. Abed Al Saffar är noga med hur pengarna de investerar används och att det faktiskt leder till en reell skillnad. Det han fastnade för med The Hunger Project var epicenterstrategin, en metod för att avskaffa hunger på den afrikanska landsbygden där arbetet leds av invånarna själva.


– Det finns många projekt med goda intentioner men som kanske skapar oväntade negativa konsekvenser. Det som är så bra med epicenterstrategin är att arbetet drivs av människorna på plats. För de har lösningarna som de själva tror på. De har kraften att lyfta sig själva bara de får en chans, det enda de behöver är en katalysator. Här kan även en liten finansiering göra väldigt stor skillnad.


Stolthet hos medarbetarna
Ur&Penn investerar bland annat i Obenyemi epicenter i Ghana och följer utvecklingen med stort intresse.


– När vi delar berättelser från verksamheten i Ghana inom Ur&Penn får vi oss alla en tankeställare och lite perspektiv på våra egna liv. Jag vet att våra medarbetare är stolta över engagemanget. Det ger ett större syfte med arbetet vi utför varje dag.


Vill inspirera andra företag
Enligt Abed Al Saffar är det fler och fler företag i dag som vill engagera sig i samhällsfrågor och världen utanför det rent kommersiella. Det är en utveckling han välkomnar.


– Vi har alla ett ansvar. Besluten vi tar avgör hur världen ser ut, nu och i framtiden. Därför är det viktigt att vi gör det lilla vi kan för att lämna världen lite bättre än den var när vi började. Kan vi inspirera en enda person eller företag att vara med och göra skillnad så kommer den personen eller företaget i sin tur inspirera någon annan, säger Abed Al Saffar.

Dela inlägget:

Relaterade inlägg