Emma Persson: ”Genom att investera i The Hunger Project investerar vi i ett bättre samhälle”

Utbildningsföretaget CoachCompanion har engagerat sig i The Hunger Project i över tio år, men i höst gör de sin största satsning hittills. Emma Persson, delägare och utbildningsansvarig, berättar om kampanjen som ska göra skillnad både lokalt och globalt.

Samarbetet mellan The Hunger Project och CoachCompanion inleddes med utgångspunkt ur de gemensamma värderingar som företaget och organisationen delade. ”Lika barn leka bäst”, som Emma Persson säger. Genom åren har CoachCompanion skänkt ledarskapsutbildningar i samband med Den Goda Auktionen, onlineauktionen The Hunger Project genomfört på Tradera. Men i höst är det dags att utöka samarbetet.

– Vi kan inte blunda för sanningen att 20 000 personer dör varje dag av hunger. I och med utbrottet av Covid19 tycker jag problemet hamnat lite i skymundan, men det kvarstår ju. Jag som företagare, akademiker och coach vill agera och förändra både lokalt och globalt. Jag är en del av The Hunger Project och jag vill engagera andra att bidra, säger Emma Persson.


Lokalt initiativ som når ut globalt
Coronakrisen har inte bara lett till att hungern ökar världen över, utan också till att många människor i Sverige mist sina arbeten. Dessa två utmaningar, globala och lokala, har lett till att Emma och CoachCompanion funderat över hur de kan hjälpa till. Svaret har blivit en utbildningskampanj till förmån för The Hunger Project.

– När det varit en kris behöver många människor ställa om och hitta nytt yrke. Vi riktar oss i första hand till människor som tidigare arbetat inom hotell-, restaurang- och turismbranschen samt flygbranschen men också till alla personer som via sina yrkesval visat att de vill arbeta med människor. Vi vill erbjuda dem möjligheten att sadla om. Vi ser att coachyrket är oerhört eftertraktat just nu, och vi vill erbjuda dessa människor en chans att satsa på en ny karriär. 


“Vi tar gemensamt ansvar för att avskaffa hunger”
Kampanjen är enkel: CoachCompanion erbjuder coachutbildningar till företag och privatpersoner, och hälften av intäkterna skänker de till The Hunger Project. Ett sätt att hjälpa till på hemmaplan, men också nu ut globalt.

– Vi tar gemensamt ansvar för att avskaffa hunger. Det är en speciell situation i landet och vi vill göra det vi kan för att underlätta. Genom att investera i The Hunger Project investerar vi i ett bättre samhälle, nationellt och globalt.

Läs mer om CoachCompanions utbildningar här.

Vill du veta mer om kampanjen, hör av dig till lisen.stenberg@thehungerproject.se. Vid bokning direkt hos CoachCompanion använd koden TheHungerProject2020.

Aktuellt på The Hunger Project.

Nytt samarbete med Matsmart ska stärka arbetet mot hunger.

I dag lanseras ett nytt strategiskt samarbete mellan The Hunger Project och Matsmart. Tillsammans ska vi lyfta lösningar för att minska hunger och skapa ett mer hållbart matsystem. Under våren lanserar Matsmart ett nytt varumärke, By Motatos – basvaror med noll svinn som vision. En procent av vinsten från försäljningen går till The Hunger Project.

Läs mer »

“Syftet är inte att jag ska bli rik.”

Viktor Telégin startade klock- och solglasögonvarumärket CHPO med visionen att företaget tydligt skulle stå upp emot rasism, homofobi och kvinnofientlighet. För att leva upp till de idealen gör därför CHPO flera olika samarbeten varje säsong där hela vinsten går till olika välgörande ändamål, däribland The Hunger Project.

Läs mer »

Delaktighet framgångsreceptet bakom lyckat malariaprojekt i Malawi.

Malawi är ett land som drabbas extremt hårt av malaria. Sjukdomen förblir ett stort folkhälsoproblem och är en ledande orsak till sjukdom och dödlighet i landet. The Hunger Project har därför sedan 2011 samarbetat med partnerorganisationer i landet och genomfört ett projekt för att minska spridningen av malaria i området.

Läs mer »